Podstawy doradztwa wizerunku, cz. 3 Podkreślanie zalet różnych typów sylwetki kobiecej

powrót

Styl

Jest rzeczą umysłu, a ściślej – rozumu, oceniać piękno, ponieważ ocenianie piękna to ocenianie porządku, proporcji i trafności. Jacques-Bénigne Bossuet

Ciało kobiece, opiewane przez artystów i poetów, pozostaje często tajemnicą dla jego szczęśliwej (albo nieszczęśliwej) posiadaczki. Osoby zawodowo zajmujące się urodą codziennie spotykają kobiety, które czują się źle w swojej skórze, mówią o kłopotach z doborem garderoby dopasowanej do ich kształtów, szukają wszelkich sposobów, żeby zatuszować wygląd ciała, które oceniają jako pozbawione wdzięku.

Słowa pochwały i porady – szczere i budzące zaufanie – to najlepszy sposób na zyskanie zadowolonych i lojalnych klientek.

Porady i informacje zamieszczone w niniejszym artykule zapewnią Wam podstawowe narzędzia w pracy nad podkreślaniem zalet wyglądu Waszych klientek niezależnie od tego, jaki typ sylwetki mają.

 

Cytat z początku artykułu przywołuje pojęcie trafności i proporcji w ocenie urody. W analizie morfologicznej, jakąkolwiek sylwetkę się analizuje, dąży się do osiągnięcia harmonii – równowagi między ramionami a biodrami, z ładnie zarysowaną talią pomiędzy nimi. Każda kobieta ma tendencję do uważania swojej sylwetki za nieładną i postrzegania jej wyłącznie poprzez jej wady. Waszym zadaniem jest zmiana tego sposobu myślenia i przekonanie klientki, że brak idealnej talii nie jest dramatem: odpowiedni dobór ubrań może sprawić, że KAŻDA sylwetka będzie wyglądała kobieco.

 

Różne typy sylwetki i rady dla nich

Sylwetka typu „X” – wzorzec

Jest to sylwetka modelowa, to znaczy o doskonałej równowadze między szerokością bioder i ramion, z wyraźnie zarysowaną talią. Taka sylwetka przypomina literę X. Kobieta o takiej budowie może sobie pozwolić na każdy strój, pamiętając jedynie o podkreślaniu talii. Jednak jeśli jest niskiego wzrostu, powinna unikać ubrań, które wizualnie ją „ubiją”, czyli zbyt długich spódnic oraz poziomych akcentów kolorystycznych ubioru – od ciemnej góry do jasnego dołu.

Kiedy więc pracujecie z klientką nad sylwetką, uświadomcie jej, że celem jest sylwetka z podobną szerokością ramion i bioder oraz mocno zaznaczoną talią.

 

Sylwetka typu „A” – wąskie ramiona i kobiece biodra

Sylwetka ta przypomina literę A z powodu wąskich, często spadzistych ramion, które sprawiają, że biodra wydają się szerokie i dominujące. Taką budowę mają również kobiety pełniejszych kształtów, o mocno zaokrąglonych biodrach.

Wasza praca w tym przypadku polega na dodaniu objętości ramionom, żeby je poszerzyć i w ten sposób zrównoważyć biodra. Bluzki z aplikacjami dodającymi objętości, bufki są szczególnie korzystne, podobnie jak okrycia wierzchnie poszerzające ramiona.

Na dole sprawdzi się trapezowa spódnica, a także proste spodnie z zaznaczonymi kantami lub suknia w stylu empire, rozszerzająca się od biustu w dół i maskująca biodra. Przy takiej sylwetce lepiej wybierać materiały grube i jasne na górze, a lejące i ciemniejsze na dole.

 

Sylwetka typu „Y” – ramiona szersze od bioder

Takie kobiety mają mocno zaznaczone ramiona, szersze od bioder, co nadaje im wygląd nastolatków, który trzeba zrównoważyć, nadając objętość biodrom poprzez mięsiste tkaniny na dole, szwy lub horyzontalne linie(na przykład krótka spódnica w duże poziome pasy).

Taka sylwetka dobrze wygląda w prostych, obcisłych spódnicach, które podkreślają biodra, w spódnicach trapezowych – nadających kobiecy wygląd, oraz w spódnicach-bombkach i drapowanych.

Jeśli chodzi o górną część ciała, nie należy podkreślać kwadratowych ramion, lepiej wybierać  tkaniny lejące, miękkie, dekolt w V, żeby zrównoważyć biodra.

 

Sylwetka typu „I” – ciało nitkowate, chude

Jest to raczej rzadki typ sylwetki (z wyjątkiem anorektyczek, modelek, osób cierpiących na pewne schorzenia itp.), przypominający literę I. Jest prosta, bez zaznaczonych kształtów. Należy nadać jej kobiecy charakter, kształt. W tym celu wybieramy materiały grube, wytrzymałe. Dodajemy objętości w niektórych partiach za pomocą dużych dodatków i wzorów, takich jak duże pasy, naszyjniki, marynarki i ubrania z kieszeniami. Kobiety o takiej budowie mogą sobie pozwolić na zabawy z ozdobami, na przykład girlandami naszyjników. Chodzi o wywołanie wrażenia objętości.

 

Sylwetka typu „H” – brak talii

Przy takiej budowie ciała ramiona i biodra mają podobną szerokość, ale brakuje zarysowanej talii – stąd podobieństwo do litery H. Często mają ją kobiety, które z powodu przemian menopauzalnych nabrały nieco kilogramów w okolicy talii. Praca stylistki polega tu na stosowaniu lejących materiałów, pionowych linii, żeby nadać sylwetce lekki wygląd. Jeśli chodzi o krój ubrań, lepiej wybierać proste spodnie z zaznaczonymi kantami, trapezowe spódnice, które dodają kobiecości, oraz suknie w stylu empire o takim samym działaniu.

Co do górnej połowy ciała, lepiej nie zwracać zbytniej uwagi na ramiona i wybierać lejące materiały.

 

Sylwetka typu „8” – krągłości

Ta sylwetka jest harmonijna, jeśli patrzeć pod kątem równowagi między ramionami a biodrami, ale charakteryzuje ją okrągłość kształtów. „Ósemki” są zbudowane proporcjonalnie, ale mają zaokrąglone brzuch, pośladki i biust. Są pulchne, czy też puszyste. Jest to bardzo kobieca budowa, ma wdzięk, który warto podkreślać lejącymi, cienkimi tkaninami, równoważąc jej okrągłość kątami (marynarki, dodatki). Rada: stawiać na sukienki, zwłaszcza w stylu empire.

Podkreślamy ramiona za pomocą topów bez rękawów, ukośnych wzorów, dodatków i marynarek. Lepiej nie dodawać objętości biodrom (patrz zalecenia dla sylwetek „H” i „A”), wybierając spodnie o prostych nogawkach z zaznaczonym kantem, trapezowe spódnice. Można też wybierać spódnice, które mają krój geometryczny i takie, które ładnie przylegają do ciała.

 

Kilka dodatkowych wskazówek

Rozmiar tułowia i nóg

Kiedy radzicie klientce, przyjrzyjcie się też rozmiarowi jej tułowia i nóg. Powinny być w równowadze. Jeśli tułów jest krótki, odradźcie jej poziome akcenty w postaci kolorów lub ubrań. Typowym przykładem jest bolerko, które odcina biust i ubija wizualnie sylwetkę. Jeśli tułów jest długi w stosunku do nóg, można stosować poziome linie: krótkie marynarki, bolerka itd.

 

„Mała” czy „duża”?

Wzrost jest bardzo istotny, jeśli analizujemy typ sylwetki. Zapytajcie klientkę o wzrost. Przyjmuje się, że poniżej 1,6 m kobieta jest niska, w okolicy 1,67 m – średniego wzrostu, od 1,67 do 1,75 m wysoka, a powyżej 1,75 m – bardzo wysoka.

Budowa również wpływa na postrzeganie wzrostu. Z tego powodu dwie kobiety o identycznym średnim wzroście mogą się wydawać różne z powodu kilku dodatkowych krągłości – które wydają się skracać, lub szczupłości, która optycznie wydłuża sylwetkę. Trzeba więc brać pod uwagę i budowę ciała, i wzrost.

W przypadku kobiety niskiej stosuje się linie pionowe, delikatne i lejące tkaniny, linie blisko ciała, żeby wydłużyć sylwetkę. Kolory raczej jednolite, odradzane są natomiast zbyt długie spódnice – do kostek i łydek, ponieważ obcinają sylwetkę, podczas gdy krótkie spódnice wydłużają optycznie nogi.

W przypadku wysokich kobiet porady zależą od ich życzeń. Jeśli wysoki wzrost im przeszkadza – stosuje się linie poziome, tkaniny lejące, pasy, dodatki i ubrania wywołujące wrażenie poziomego dzielenia sylwetki. Jeśli natomiast wysoki wzrost jest postrzegany jako atut, można stosować linie pionowe, podkreślać smukłą sylwetkę, używać grubszych materiałów, które dodają objętości.

U bardzo wysokich kobiet zdecydowanie stosuje się poziome cięcia, żeby zharmonizować ich budowę.

 

Wybór dodatków

Dodatki należy wybierać na podstawie ich koloru i budowy ciała klientki. Tutaj bardzo ważna jest harmonijna i proporcjonalna sylwetka. Kobieta drobnej budowy powinna wybierać biżuterię i torebkę dopasowane do swojego rozmiaru. Często można zauważyć niskie kobiety z olbrzymimi torbami, co jest błędem, ponieważ dodatki, szczególnie torby, wpływają na postrzeganie rozmiaru osoby, która je nosi. Niska lub średnia kobieta powinna nosić dodatki proporcjonalne, pamiętając o swojej budowie. Wielkie torby powinny być zarezerwowane dla kobiet wysokich i bardzo wysokich. Tak samo naszyjniki, kolczyki i bransolety powinny być dopasowane do rozmiaru kobiety i do jej budowy. Kobieta drobna nie powinna nosić wielkich pierścieni, bo przytłoczą one jej wizerunek. Powinna wybierać biżuterię delikatną, zwracającą uwagę swoją finezyjnością, a nie rozmiarem. Z kolei kobieta niska, ale bardziej okrągła, nie może sobie pozwolić na biżuterię zbyt delikatną, która będzie kontrastować z pulchnością jej dłoni i ramion.

Wybór dodatków jest bardzo istotny. Pozwala nadać oryginalny rys wizerunkowi, nieco wesołości, zwłaszcza gdy dokonany jest umiejętnie.

 

Strefy „zakazane”

Podczas dokonywania analizy sylwetki i doradzania klientce profesjonalistka unika krytykowania i mówienia słów, które mogłyby klientkę zranić lub sprawić, że nabierze negatywnego zdania o swoim ciele. Bądźcie pozytywnie nastawione i pokazujcie klientkom, że właściwe ubranie może zdziałać cuda – może uczynić harmonijną każdą sylwetkę, od niskiej po bardzo wysoką, od pulchnej po filigranową.

Poza własną obserwacją zapytajcie klientkę, jak sama postrzega poszczególne partie swojego ciała, zwłaszcza te, które nastręczają jej trudności podczas codziennego doboru garderoby, które jej się nie podobają, które chciałaby zmienić. Potem udzielcie jej odpowiednich wskazówek, jak to zrobić. Wiadomo, że budowy ciała nie można zmienić, ale można sprawić, że spojrzenie klientki nabierze blasku i radości, kiedy jej uświadomimy, że właściwy strój może wszelkie mankamenty zatuszować i każdą sylwetkę uczynić proporcjonalną.

Amélie Rigano

Francuskie wydanie Cabines nr 240

Tłum. Dorota Bury

 

Muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS