Wellness odzyskuje głos

powrót

Spa & wellness

Co roku w styczniu strona internetowa spafinder.com, źródło informacji o ośrodkach spa na świecie i o wydarzeniach oraz trendach w branży, publikuje przegląd najważniejszych tendencji, które będą mieć wpływ na kształt międzynarodowego rynku spa i wellness. Prognozy te opierają się na bieżących obserwacjach branży spa i wellness na całym świecie, a także na ankietach przeprowadzanych w tysiącach biur podróży i wśród ich klientów.


Od jakiegoś czasu Spafinder pisze o tym, że konsumenci coraz częściej wyrażają pragnienie bycia traktowanymi globalnie, nie tylko cieleśnie, ale i duchowo. Zatem na rok 2013 przewidywano wzrost popularności zabiegów wellness, nastawionych na całościowe zaopiekowanie się klientem poprzez wpływ na wszystkie jego zmysły.

Oferta zabiegów dla ciała i ducha

W niektórych technikach masażu dążenie do zajmowania się ciałem i duchem jednocześnie jest oczywistością, teraz natomiast takie podejście nabiera znaczenia również w innych zabiegach. To poszukiwanie spełnienia dla umysłu, a nie tylko dla ciała, wpływa na ofertę zabiegów kosmetycznych. Przekłada się ono także na dbałość o atmosferę zabiegu, jak i o użyte techniki, często wywodzące się z odległych regionów świata.

Jeśli chodzi o techniki, najpopularniejsza jest ostatnio licząca sobie 3500 lat Ajurweda. Jest to złożony system medyczny służący identyfikacji zaburzeń równowagi u pacjentów, których dzieli się na trzy podstawowe typy (dosha), wymagające odmiennego traktowania. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości zaleca się spersonalizowaną terapię polegającą na stosowaniu odtruwającej diety, ćwiczeń fizycznych, medytacji, masażów oraz ziołolecznictwa.

Jeśli natomiast chodzi o atmosferę, tutaj również mamy powrót do źródeł. Rośnie popularność łaźni tureckich, rzymskich, rosyjskich bani. Przekłada się to i na ofertę zabiegów, i na stosowany wystrój wnętrz.

Jednak klienci szukają nie tylko zabiegów dla ciała w ładnych dekoracjach, ale chcą oferty łączącej różne aspekty. Obserwujemy więc ewolucję podejścia do klientów, którym p[oza typowymi zabiegami proponuje się sesje z coachem, dietetykiem, zajęcia fitness, konsultacje z lekarzem medycyny estetycznej, medytację...

Umiejętność wychodzenia naprzeciw nowym potrzebom

Spodziewana ewolucja oczekiwań w sektorze wellness, nawet pomimo kryzysu, będzie generowała nie tylko zmiany w ofertach salonów i ośrodków, ale i w zarządzaniu personelem. Na świecie korzystanie z zabiegów wellness jest już dobrze zakorzenione; należy do modnego, ale ugruntowanego już stylu życia konsumentów.

Poza wzrostem liczby nowych zabiegów, który jest nieunikniony, głównym zagadnieniem, nad którym należy się zastanowić, jest skuteczne odpowiadanie na wymogi klientów zarówno pod względem jakości, jak i ilości.

Nawet mimo faktu, że tak popularne zabiegi z użyciem coraz nowocześniejszych aparatów są wyznacznikiem podążania za duchem czasu i gwarancją doskonałych efektów, nie należy zapominać, że za każdym aparatem stoi odpowiednio wykształcona profesjonalistka. Światowy rynek wellness niedługo może stanąć przed problemem braku wystarczającej liczby personelu o zróżnicowanych umiejętnościach. Nie wystarczy przecież ładny wygląd i opanowanie przycisków aparatu. Podstawowe umiejętności, jakie nabywają pracownicy salonów kosmetycznych i spa podczas nauki, muszą być nieustannie uzupełniane, by zapewnić rozwój ośrodka.

Oczywiście kryzys nadal trwa, ale trzeba myśleć o przyszłości i przygotować się na nią. Nie lekceważcie więc prognoz, zwłaszcza tych, które dotyczą potrzeb klientów.

Frédéric LeFret

tłum. Dorota Bury

muzyka relaksacyjna bez opłat ZAiKS