Cabines 85grudzień 2016 - styczeń 2017
Spa w hotelu - czy to dobry pomysł?
powrótSpa & wellness
Właściciele i zarządcy hoteli zadają sobie często te same pytania: Czy warto tworzyć spa w hotelu? Ile to kosztuje? Jaki jest poziom zwrotu inwestycji i w jakim czasie? Czy to naprawdę konieczne? Czy to zgodne z naszą branżą? Kto powinien tym zarządzać? Jakie zabiegi wprowadzić? Oto kilka informacji na temat tego rynku i… kilka ostrzeżeń.
Rynek hotelowych spa
Ośrodki spa w hotelach mnożą się, na co wpływ ma coraz większa ilość wolnego czasu, coraz częstsze podróże, a także potrzeba zadbania o dobre samopoczucie i wygląd w obliczu codziennego stresu. Przodują w tej dziedzinie dwa kontynenty – Azja i Ameryka Północna, a konkretnie – Stany Zjednoczone. Od 2002 roku również we Francji powstaje coraz więcej hotelowych spa. Klientelę stanowią ludzie z miast, dobrze sytuowani biznesmeni w wieku 40–60 lat; aż 30% z nich to mężczyźni. 93% klientów wybiera dany hotel ze względu na dostępność spa, nawet jeśli tylko 40% rzeczywiście korzysta z tych usług (ale w roku 2000 było to zaledwie 10%).
W luksusowych hotelach spa jest potwierdzeniem wysokiego standardu. Dlatego nawet 3-gwiazdkowe hotele wprowadzają takie usługi u siebie. Oferta ewoluuje wraz z rozwojem technologii wyposażenia: sauny, masaże, hammam, fitness, basen powoli stają się „kanonem” tego nurtu.
Jaka jest wartość spa w hotelu?
-
Dodatkowe obroty: noclegi, zabiegi, kosmetyki itp.
-
Poprawa frekwencji – dłuższe pobyty, niezależnie od pory roku.
-
Wiele osób chętniej wybiera hotel, gdy jest w nim spa.
-
Poprawa wizerunku: harmonijny wystrój, dobre zabiegi, wysoka jakość obsługi.
-
Obecność w mediach.
-
Stali klienci.
-
Możliwość przyciągnięcia nowych klientów: nowożeńców, uczestników konferencji.
Czego oczekuje klient hotelowego spa?
Myśląc o spa, myślimy o marzeniach, ucieczce od rzeczywistości, magii miejsca, luksusie, dobrych emocjach – na emocje można wpływać poprzez reklamy prasowe, telewizyjne, stronę internetową. W takich miejscach liczymy również na miłą obsługę na wysokim poziomie, indywidualne traktowanie klientów, dobre samopoczucie, odprężenie, regenerację, przyjemność. To właśnie daje spa. Jak to wygląda od strony obsługi? Oczekiwania klientów są związane z ich aktualnym stanem umysłu i wyobrażeniami na temat spa. Nie oczekują jedynie dekoracji, masażu i zabiegu. Oczekują też indywidualnego, osobistego podejścia, szacunku, wysokiej jakości usług na miarę prestiżu miejsca i ceny, zrozumienia (dobór zabiegów, kosmetyków), porad i zaleceń, poczucia bycia kimś wyjątkowym, bycia jak VIP, całkowitego zaangażowania.
Kwestie finansowe
Spa wymaga sporych inwestycji. Średnio jest to 1000–3500 euro na metr kwadratowy (najwięcej na basen). Koszt energii stanowi aż 11%, natomiast pensje personelu to około połowy wydatków. Często jest to biznes sezonowy – okresami największej frekwencji są wakacje, weekendy, okresy świąteczne. Ponadto frekwencja jest nieregularna (napływ klientów pod koniec dnia). Sporą część dochodu zapewnia sprzedaż kosmetyków na miejscu.
więcej w Cabines nr 47
Dominique Pierson

Rynek hotelowych spa
Ośrodki spa w hotelach mnożą się, na co wpływ ma coraz większa ilość wolnego czasu, coraz częstsze podróże, a także potrzeba zadbania o dobre samopoczucie i wygląd w obliczu codziennego stresu. Przodują w tej dziedzinie dwa kontynenty – Azja i Ameryka Północna, a konkretnie – Stany Zjednoczone. Od 2002 roku również we Francji powstaje coraz więcej hotelowych spa. Klientelę stanowią ludzie z miast, dobrze sytuowani biznesmeni w wieku 40–60 lat; aż 30% z nich to mężczyźni. 93% klientów wybiera dany hotel ze względu na dostępność spa, nawet jeśli tylko 40% rzeczywiście korzysta z tych usług (ale w roku 2000 było to zaledwie 10%).
W luksusowych hotelach spa jest potwierdzeniem wysokiego standardu. Dlatego nawet 3-gwiazdkowe hotele wprowadzają takie usługi u siebie. Oferta ewoluuje wraz z rozwojem technologii wyposażenia: sauny, masaże, hammam, fitness, basen powoli stają się „kanonem” tego nurtu.
Jaka jest wartość spa w hotelu?
- Dodatkowe obroty: noclegi, zabiegi, kosmetyki itp.
- Poprawa frekwencji – dłuższe pobyty, niezależnie od pory roku.
- Wiele osób chętniej wybiera hotel, gdy jest w nim spa.
- Poprawa wizerunku: harmonijny wystrój, dobre zabiegi, wysoka jakość obsługi.
- Obecność w mediach.
- Stali klienci.
- Możliwość przyciągnięcia nowych klientów: nowożeńców, uczestników konferencji.
Czego oczekuje klient hotelowego spa?
Myśląc o spa, myślimy o marzeniach, ucieczce od rzeczywistości, magii miejsca, luksusie, dobrych emocjach – na emocje można wpływać poprzez reklamy prasowe, telewizyjne, stronę internetową. W takich miejscach liczymy również na miłą obsługę na wysokim poziomie, indywidualne traktowanie klientów, dobre samopoczucie, odprężenie, regenerację, przyjemność. To właśnie daje spa. Jak to wygląda od strony obsługi? Oczekiwania klientów są związane z ich aktualnym stanem umysłu i wyobrażeniami na temat spa. Nie oczekują jedynie dekoracji, masażu i zabiegu. Oczekują też indywidualnego, osobistego podejścia, szacunku, wysokiej jakości usług na miarę prestiżu miejsca i ceny, zrozumienia (dobór zabiegów, kosmetyków), porad i zaleceń, poczucia bycia kimś wyjątkowym, bycia jak VIP, całkowitego zaangażowania.
Kwestie finansowe
Spa wymaga sporych inwestycji. Średnio jest to 1000–3500 euro na metr kwadratowy (najwięcej na basen). Koszt energii stanowi aż 11%, natomiast pensje personelu to około połowy wydatków. Często jest to biznes sezonowy – okresami największej frekwencji są wakacje, weekendy, okresy świąteczne. Ponadto frekwencja jest nieregularna (napływ klientów pod koniec dnia). Sporą część dochodu zapewnia sprzedaż kosmetyków na miejscu.
więcej w Cabines nr 47
